El valor pedagògic de la vida quotidiana a les escoles bressol
Els nens són els protagonistes del seu propi aprenentatge, que realitzen a través del joc i l’exploració, però també de l’enorme potencial pedagògic de les petites rutines del dia a dia.
Aquests elements són pilars fonamentals del projecte educatiu de les escoles infantils de 0-3 anys gestionades per Cavall de Cartró.
L’observació, la flexibilitat, la paciència i el respecte a la diferència i els ritmes de cada nen són les eines de treball que fan servir els equips educatius de les escoles infantils gestionades per l’entitat Cavall de Cartró.
Aquestes són les qualitats de les quals se serveixen professionals com Gemma Jarque i Natalia Muñoz, directora i mestra respectivament de l’Escola Bressol Marinada de Cabrera de Mar (Maresme) per passar de la teoria a la pràctica i plasmar en el dia a dia els fonaments d’aquesta metodologia al seu centre.
Un model basat en el descobriment i l’experimentació que converteix el nen en el protagonista actiu dels seus aprenentatges.
“La base del nostre sistema pedagògic és el joc -afirma Gemma Jarque-. Tenim la certesa que jugant és quan l’infant actua, conjuntament amb altres nens i nenes, amb més entusiasme i espontaneïtat. A mesura que va realitzant un joc més elaborat i experimentant, fa hipòtesis i treu les seves conclusions i, per tant, es coneix a si mateix i al món que l’envolta”.
El model pedagògic de Cavall de Cartró s’assenta sobre el convenciment de la importància de l’educació en els primers anys de la vida i que l’escola infantil, que cobreix les etapes d’escolarització no obligatòria, és molt més que una solució de conciliació.
La formació integral dels fills és una responsabilitat compartida entre les famílies i l’escola, perquè els nens no aprenen ni evolucionen de manera aïllada, sinó que en molts aspectes, el seu desenvolupament consisteix en processos socials on intervenen els seus iguals.
“A la nostra escola potenciem les diferents agrupacions (d’un mateix grup bombolla) a través de propostes que faciliten les relacions interpersonals en el marc de situacions educatives que donen resposta a la necessitat d’experimentar per descobrir i aprendre a través del joc”, explica la directora.
EL VALOR EDUCATIU DE LES RUTINES
Des del moment de dir bon dia, res del que succeeix en el dia a dia d’un infant és trivial. Cada una de les rutines aparentment banals a ulls profans són el vehicle perfecte per a l’aprenentatge, per reforçar la seguretat i estabilitat emocional i perquè l’alumne sigui capaç d’avançar cap a la conquesta de la seva autonomia i autoestima.
Per tot això, les activitats de la vida quotidiana són un dels eixos centrals de l’activitat educativa a les escoles infantils gestionades per Cavall de Cartró.
Al llarg del dia a l’Escola Bressol Marinada, se succeeix una seqüència d’accions, un conjunt d’experiències, relacions i moments que tenen a veure amb la higiene, el vestit, el menjar, el repòs, l’ordre, la convivència… Propiciar aquesta repetició diària va creant uns hàbits que aporten estabilitat i seguretat als infants i estableixen les bases dels futurs aprenentatges.
Les rutines ofereixen un marc de referència que els proporciona seguretat perquè els permet saber què esperar en cada moment i converteix el seu món en un lloc predictible.
Les activitats rutinàries potencien la perseverança, la concentració, la capacitat cognitiva, la motricitat… “A través de les rutines, els nens i nenes posen en joc certes capacitats d’autonomia i autoconeixement que són essencials per al seu desenvolupament harmònic gràcies a la seguretat i afectivitat que proporcionen”, subratlla Gemma Jarque.
En cadascuna d’aquestes tasques reiteratives (la salutació, les fórmules de cortesia, agafar la jaqueta i deixar-la al seu lloc, rentar-se les mans…), la premissa és: “Deixar fer. No fer pels infants el que puguin fer per si mateixos”.
“Aquest principi el vinculem amb la flexibilitat i la paciència perquè els infants puguin disposar del temps que necessitin per realitzar una rutina.
No tenir pressa, esperar i respectar. Els aprenentatges de qualitat es donen quan les rutines han estat realitzades autònomament, quan s’han emprat els propis recursos i estratègies necessaris per assolir-los.
Deixem temps sense interferir perquè ho provin i ho tornin a provar les vegades que els faci falta”, assenyala Natàlia Muñoz que aquest curs és la mestra d’un grup de 20 nens i nenes d’entre dos i tres anys.
COMPROMÍS AMB UNA NOVA VISIÓ DE LA INFÀNCIA
A les escoles gestionades per Cavall de Cartró, les rutines i la repetició es conjuguen amb la sorpresa i l’espontaneïtat. Segons l’opinió de Natàlia, l’observació permanent i la flexibilitat és el que ofereix als educadors l’oportunitat d’aprofitar els moments espontanis que sorgeixen en el dia a dia i donar resposta a les iniciatives dels infants en funció dels seus interessos i el seu moment evolutiu.
“Per captar aquestes idees és necessari un adult que observi. Observar i escoltar ajuda l’educador a entendre com pensen els nens i identificar detalls rellevants de l’acció. Cada moment és únic i irrepetible, d’aquí la importància de l’imprevist”.
Totes les propostes i iniciatives responen al compromís de l’equip d’educadors de l’escola amb la innovació pedagògica i al seu desig de definir una nova imatge de la infància, sostinguda en el respecte a les nenes i nens com a éssers actius, protagonistes del seu propi aprenentatge, que estableixen relacions i que influeixen en els esdeveniments del seu entorn.
“La nostra pretensió és acompanyar-los en el seu procés d’aprenentatge respectant el seu ritme i la seva iniciativa, dissenyant els contextos on els infants podran trobar reptes que els estimulin per posar en marxa diferents estratègies capaces de resoldre els obstacles que es vagin trobant”, analitza la directora.
ESPAIS CREATS PER EXPLORAR, JUGAR I APRENDRE
Els diferents espais de l’escola estan concebuts i disposats per ser el lloc on la vida quotidiana i el joc fan possible infinitat de situacions d’aprenentatge, tant individuals com col·lectives. La creació d’un ambient adequat permet que el nen es pugui moure segur, sense pressa, amb llibertat d’explorar i fer descobriments i desenvolupar, al seu ritme, les seves capacitats motrius.
Un cop més aquí entra en joc l’observació: el disseny dels espais ha estat elaborat per tot l’equip després de veure les necessitats dels nens i nenes.
Les diferents àrees estan creades de manera que en cada lloc es puguin trobar diferents materials i propostes de joc que resultin acollidores i amb multitud de possibilitats. Quan els nens es troben segurs a l’escola, comencen a relacionar-se espontàniament amb els espais, materials i propostes.
“Comencen a mirar, trobar i experimentar amb el que els interessa -explica l’educadora Natàlia Muñoz-. Cada objecte es pot convertir en un joc. És per això que la primera qualitat exigida a un objecte per ser presentat a la nostra escola és que permeti l’experimentació i que tingui moltes qualitats sensorials. Han de ser adequats per despertar la curiositat, la imaginació, els interessos i possibilitats dels infants. Contes, nines, espai de moviment, construccions, un lloc per descansar, etc. són propostes que estan sempre a les aules”.
Les escoles infantils Cavall de Cartró busquen potenciar la imaginació, la creativitat i les capacitats de cada nen. I darrere, el que impera és el compromís i la vocació de les educadores. “Som un equip amb inquietuds. Ens agrada fer formació, llegir articles, debatre i reflexionar en equip. Creiem fermament en aquesta frase tan dita: “Compartir és aprendre”.