El valor educatiu de les coses quotidianes a l’escola bressol
Evidenciem el valor educatiu de les accions de la vida quotidiana en el desenvolupament i autonomia dels infants.
Cada dia, a l’escola bressol, s’estableixen una seqüència d’accions, un conjunt d’experiències, de vivències i de relacions: Les entrades i els comiats, els moments relacionats amb la cura, la higiene, el dinar o el repòs es repeteixen diàriament, creant així un seguit d’hàbits i rutines que aporten estabilitat i seguretat als infants.
Però aquests hàbits i rutines no només són importants pels infants, sinó que també ho són per tots els components de la Llar, que són les famílies i l’equip de professionals que hi treballem. Les activitats de la vida quotidiana són, d’aquesta manera, un dels eixos fonamentals de l’escola.
APRENDRE A TRAVÉS DE LES RUTINES
A través de les rutines, els nens i nenes posen en joc certes capacitats d’autonomia, d’autoconeixement, motrius i de vinculació. Aquestes capacitats són les essencials per, a través de la seguretat i de l’afectivitat que proporcionen, construir un desenvolupament harmònic de l’infant.
Deixar fer als nens i nenes, i no fer per ells, el que puguin fer sols. Aquest principi el vinculem amb la flexibilitat i la paciència, disposant així, del temps que necessitin per realitzar una rutina. No tenir pressa, esperar i respectar.
Els aprenentatges de qualitat es donen quan s’han realitzat autònomament, quan han après per ells mateixos els recursos i estratègies que necessiten per a assolir-los. Deixem temps sense interferir, perquè els infants provin i ho tornin a provar els cops que els faci falta.
Evidenciar el valor educatiu de les accions de la vida quotidiana, més enllà de satisfer les necessitats físiques dels infants, sense deixar de banda la sorpresa, la novetat com a cosa normal, les coses extraordinàries com a coses ordinàries, incloent-les en el dia a dia de l’escola.
ORGANITZAR ELS MOMENTS DEL DIA PROPORCIONA SEGURETAT EMOCIONAL ALS INFANTS
Quan les educadores ens relacionem amb els infants ho fem sempre des del respecte i l’afectivitat. En els moments del dia a dia, això es tradueix en anticipar i explicar sempre els nostres actes i allò que esperem d’ells.
Si les persones educadores organitzem tots els moments del dia amb ordre, criteri i coherència, ajudarem als infants a anar adquirint la seguretat emocional que necessiten.
El vincle afectiu que tenim els adults amb els infants es treballa al llarg del dia, tant en els moments rutinaris com en la resta d’instants. Deixar fer, acompanyar-los sense interferir si no és necessari, preparar els espais i materials adequats i estar presents, sempre en el mateix espai de l’estança, per quan ens necessitin. Aquest vincle afectiu també és reforça gràcies a la confiança i el respecte que tenim cap a elles i ells.
REFLEXIONAR I DONAR SIGNIFICAT AL QUE FEM
Com a equip, tot això fa que ens plantegem el dia a dia a l’escola. Cada moment i edat ha de ser un motiu de reflexió per debatre en equip, donant significat a tot el que fem i intentant buscar respostes a preguntes com:
- Respectem el ritme i les rutines dels infants?
- Quina és l’actitud de l’adult?
- Respectem el temps de l’infant?
- Com és la nostra mirada cap a l’infant?
- Estem oferint una educació respectuosa?
- Tenim empatia cap al que sent l’infant?
- Quins espais i materials oferim?
- Quin paper tenen les famílies dins l’escola?
La nostra reflexió i la nostra mirada ens ha de permetre descobrir un infant més capaç i potent. Ens ha de fer replantejar-nos quin és el nostre paper, que ha passat a ser cada vegada més respectuós, més capaç de respondre a les necessitats dels infants, més observador i més atent.
La reflexió de l’equip sobre la nostra pràctica i la formació ens ajuda a evolucionar. És un procés que no s’acaba…”
Gemma Jarque, directora de l’Escola Bressol Municipal Marinada, Cabrera de Mar