La taula de llum: experimentar a les escoles bressol
Sabeu què és una taula de llum i com fer-ne ús a les escoles bressol? A la llar d’Infants Pública La Baldufa, de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat, donem un tractament pedagògic a la llum.
És a dir, donem l’oportunitat als infants de mirar, trobar, experimentar… en definitiva de jugar amb totes les possibilitats lúdiques que ens ofereix la llum: reflexos, descomposicions de colors, transparències, combinacions de llum i ombra…
Què és la taula de llum?
És un objecte molt útil per fer aprenentatges, gaudir d’una manera diferent, d’experimentar amb la llum, experimentar amb objectes opacs, translúcids i transparents, jugar, fer ombres, pintar amb pintures, treballar amb sorra, fer-hi dibuixos, etc.
Sovint, les taules de llum s’associen com un excel·lent recurs per a la ciència, l’exploració i el descobriment (que sens dubte ho són), però, les taules de llum són molt més que això.
És un recurs fantàstic per afavorir la creativitat i la descoberta.
Què representa la llum per als infants?
Durant els primers anys de vida, tots els coneixements del medi s’adquireix per mitjà dels sentits. Per tant, és molt important treballar les capacitats sensorials per desenvolupar les percepcions.
L’infant aprèn a través dels sentits, s’obre pas al món jugant i experimentant, provant i comprovant. Des del joc amb les ombres fins a l’experimentació amb els materials més sofisticats, els infants investiguen les propietats de la llum i del color, es fan hipòtesis i comproven els resultats.
La taula de llum ofereix una oportunitat de jugar a través de la llum i el color, convertint l’activitat científica en un centre d’experimentació i expressió artística.
Objectius
- Observar i viure els canvis de la llum a partir de la pròpia actuació.
- Observar la llum, les ombres i els colors.
- Desenvolupar la percepció de les formes, els colors, les ombres, la intersecció dels tons cromàtics i el canvi que generen.
- Investigar i experimentar amb la llum.
- Jugar amb el material proposat i gaudir de l’activitat.
Recursos i materials que utilitzem
Per aprofitar al màxim la taula de llum i fer d’aquest recurs un moment enriquidor per l’infant i, a l’hora, màgic, utilitzem tot tipus de material i recursos naturals:
Dins una maleta gran hi tenim material com:
- Plàstics translúcids
- Ampolles amb aigua de colors
- “Boles reflectants” de diferents mides
- Llum i bola tipus discoteca
- Tubs de gel
- Tubs espiral amb líquid
- Boles de llum i colors
- Calidoscopis
- “Ulls de drac”
- Peces de fusta de colors transparents
I per altra banda, també aprofitem recursos naturals com ara:
- Sorra de platja
- Fulles
- Pedres
- Branques
Metodologia
Aquesta activitat la realitzarem cada 15 dies amb un grup de màxim 6 infants. Ho fem a un espai que es pugui enfosquir per tal d’aprofitar al cent per cent la taula de llum.
Els infants, al arribar a l’espai on hi ha la taula de llum, es troben la maleta amb tot el material i d’altres recursos inespecífics (fulles seques, rodanxes de fruita seques, etc). A partir d’aquest moment poden anar agafant el material amb el que vulguin experimentar i investigar i deixar-se portar per la màgia de la taula de llum.
L’activitat és totalment vivencial en la que cada infant juga en funció dels seus interessos i així es duu a terme un aprenentatge significatiu.
El paper de la mestra és en tot moment d’observadora i motivadora, amb una actitud flexible.
L’activitat no té una durada determinada, es donarà per acabada en funció de la motivació del grup de nens i nenes.
TERESA GODAY
Directora LLIP BALDUFA