Com són els primers dies a l’escola bressol
Comencem setembre un curs més i els primers dies a l’escola bressol ja no són jornades de plors.
A l’EBM Marinada, de Cabrera de Mar, que gestionem des de Cavall de Cartró, ja fa temps que ens hem marcat l’objectiu que els infants visquin una rentrée o un inici de la vida escolar agradable i de descobriment.
Ho expliquen la Gemma Jarque, directora de l’EBM Marinada, i la Natàlia Muñoz, educadora d’aquest centre, que posen de manifest la importància d’adaptar-se a les necessitats de les famílies i dels infants en aquest moment clau de la seva primera etapa educativa.
Aquí entra en joc el concepte d’acolliment, que és l’acompanyament de l’infant i de la seva família durant el primer temps d’estada al centre.
Aquesta és l’etapa en la qual s’estableixen els vincles entre totes les persones implicades en la seva educació.
Per tal de facilitar aquest acolliment, els primers dies a l’escola es fan de manera progressiva, amb horaris reduïts, torns i petits grups. Sovint amb la presència d’un adult de referència per als nens i nenes, per tal que de mica en mica se sentin segurs i còmodes en el nou espai.
“Els primers dies són súper importants per als nens i nenes”, reconeix Jarque, que destaca que abans de l’inici escolar es reuneixen amb les famílies i els infants.
LA PRESA DE CONTACTE INICIAL
Es tracta d’entrevistes inicials per conèixer l’infant i les necessitats tant d’ell com de la seva família.
“Ens adaptem a elles”, destaca Jarque.
Per la seva banda, Muñoz assenyala que aquestes trobades serveixen per millorar la comunicació amb les famílies i perquè expliquin “coses rellevants que cal saber” sobre l’infant.
“És un primer contacte en un ambient tranquil, durant el qual també observem el nen o la nena”, descriu Muñoz. De fet, en aquestes trobades l’infant coneix la seva mestra i pren contacte amb la seva futura estança.
En aquest sentit, tant Jarque com Muñoz reivindiquen que cada infant és un món i que cal conèixer la manera d’actuar i de reaccionar de cadascun.
“El procés d’acolliment pot anar més o menys ràpid, i nosaltres ens hi adaptem”, remarca Muñoz.
En aquesta línia, Jarque defuig de posar terminis a aquest període. Si bé és cert que té lloc durant els tres primers dies de classe, si un infant necessita més temps, se li proporciona.
“Depèn de l’infant”, apunta. Aquest procés, cal dir-ho, no només està reservat per als nous alumnes, ja que si un que ja fa temps que va a l’escola necessita, ara al setembre, més atenció per començar de nou les classes, se li dona.
RESPECTE PER L’INFANT
Els primers dies de classe, el paisatge d’aquesta escola bressol és el de pares i mares entrant amb els seus fills a compartir les primeres hores del curs a l’estança.
D’aquesta manera, els nens i nenes s’acostumen a l’entorn i entenen que s’hi han de quedar unes hores fins que el pare o la mare els vinguin a recollir més tard.
I, malgrat que de vegades pugui costar, és important no enganyar-los i explicar-los bé que han de quedar-se a l’escola amb l’educadora i els companys, sense els pares, en el que és la primera separació física i afectiva del nucli familiar.
“Aquest procés d’acolliment ha de ser respectuós amb l’infant”, afirma Jarque.
Un exemple d’això té lloc durant l’hora de dinar, quan els nens i nenes no es troben una altra persona encarregada del menjador –com sol passar–, sinó que és la seva pròpia educadora la que està pendent que els infants mengin.
Per tot plegat, l’EBM Marinada s’erigeix en un centre “obert a la comunitat educativa”, a la qual fa partícip del procés d’adaptació i aprenentatge, en la línia dels valors de Cavall de Cartró.
I és que els pares i mares, més enllà de l’entrevista prèvia a l’acolliment, poden demanar trobades amb les educadores per si tenen cap dubte o neguit.
Una proposta per superar aquelles imatges d’infants plorant a llàgrima viva mentre veuen el pare o la mare marxant de l’escola sense ells. O, si més no, per superar-les amb comprensió i molta paciència.
De moment, en el primer dia del curs de l’EBM Marinada no hi va haver plors.