Land Art al jardí de l’escola bressol municipal Gall Mullat
A l’Escola Bressol Gall Mullat, de l’Ajuntament de Piera, es realitza l’activitat Land Art al jardí de l’escola. Forma part de la proposta de treballar l’art com una eina per afavorir el desenvolupament de les intel·ligències múltiples.
Partint de la investigació sobre la Teoria de les Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner, es van crear una sèrie de propostes en les que l’art esdevé un recurs important en les aules de l’etapa de 0-3.
La idea de la existència d’una sèrie de capacitats independents trencava amb la tradicional visió de la intel·ligència com quelcom quantificable, i a la vegada, proporciona una nova visió de l’educació en la que es tenen en compte les diferències individuals.
Les aplicacions pedagògiques pretenen potenciar les diferents maneres d’aprendre de cada individu. En el cas d’aquestes propostes, s’utilitza l’art com a eina o como material que permetrà als infants estimular i desenvolupar les intel·ligències en els infants d’ aquesta etapa.
Treballem l’art a les aules amb infants de 0 a 3 anys.
L’art com a eina per estimular les intel·ligències múltiples
El llenguatge plàstic permet conèixer, fer, comunicar-nos, i desenvolupar les nostres capacitats de manera global, treballant la sensibilitat, les sensacions i els sentiments.
Com a llenguatge permet expressar-nos i comunicar-nos, al mateix temps que posseeix un marcat caràcter lúdic, comunicatiu i constructiu. Els recursos plàstics formen part d’un procés on el més important és l’experiència en sí mateixa, i no tant el final.
De quina manera es pot estimular el desenvolupament de cada una de les intel·ligències i de cada una de les seves habilitats partint de la utilització dels recursos plàstics? Coneixent la metodologia que ens permet utilitzar aquests recursos i tenint en compte els criteris metodològics adequats per aquesta etapa educativa, hem de fixar-nos uns objectius clars i seleccionar uns continguts.
Important: conéixer la metodologia, fixar uns objectius i seleccionar uns continguts.
Fem Land Art al jardí de l’escola bressol
Una de les activitats proposades és “El Land Art al jardí de l’escola”. L’objectiu principal d’aquesta intervenció didàctica és afavorir el desenvolupament visual, l’anàlisi i percepció de l’entorn a partir d’un espai concret com és el jardí de l’escola.
El Land Art neix en la dècada dels 70 com una tendència de l’art contemporani en la que els paisatges i els elements de la natura són l’escenari i el medi per realitzar obres d’art.
Un dels principis d’aquesta corrent és el de intervenir en l’espai de la natura, però mai agredir-lo. Els espais naturals són transformats pel pensament i les accions dels artistes, deixant la seva empremta i donant una nova estructuració basada en la sensibilitat i capacitat de interpretació.
La finalitat es produir emocions en l’espectador i reflectir la relació entre el home i la terra, el medi ambient i el món, amb la intenció de despertar la consciència. El suport i el material és el propi paisatge tant urbà com rural i, la principal tècnica és la instal·lació.
Aquesta proposta didàctica, en el marc de l’etapa educativa del 0-3, propiciarà moments de manipulació, d’experimentació i observació amb diferents materials naturals. És interessant poder posar a l’abast de nens i nenes elements inalterables o que no canvien d’estat en un curt termini com les pedres, els troncs, fang, així com elements de durabilitat efímera o que pateixen transformacions ràpides com els glaçons, l’herba fresca, els pètals…
L’Art Land incorpora pedres, troncs, fang, petxines, pètals, glaçons…
Duent a terme Land Art al jardí
L’activitat es va plantejar en dues sessions d’uns 20-30 minuts de durada cadascuna. La primera fase com a familiarització amb el materials que es van presentar a l’espai assignat, en el nostre cas el jardí de l’escola, i agrupats segons la seva tipologia (troncs, pedres…). Durant aquesta fase, els infants podien manipular lliurement i durant el temps que ells i elles considerin.
A la segona fase de contacte amb el Land Art es van mostrar audiovisuals i es va crear un petit espai a l’aula on es van penjar fotografies de creacions artístiques de Land Art.
A partir d’aquesta pressa de contacte, es va presentar als infants un espai (creat al jardí) on es va disposar amb anterioritat un disseny creat amb elements naturals iguals i/o similars als manipulats en la sessió anterior.
La intervenció dels infants suposarà la interacció en aquest entorn dissenyat mitjançant accions d’observació, manipulació i transformació. Durant aquest punt, va resultar molt interessant poder anar fent observacions sobre les qualitats dels elements i sobre les expressions dels nens i nenes.
En la posterior fase de recollida , es va poder fer un treball similar al del Joc Heurístic, donant consignes per agrupar els diferents elements segons les seves característiques qualitatives (pedres , fulles…). Aquestes accions, acompanyades de l’expressió oral, van propiciar situacions en les que es podia atendre a les característiques d’espai i temporalitat, afavorint la percepció de lo efímer d’alguns elements.
La valoració d’aquest projecte ha sigut molt positiva, donat que es va realitzar amb èxit i va arribar a un alt grau de motivació. El llenguatge plàstic va ser un medi amb el que els infants es van sentir molt còmodes i familiaritzats. Va permetre la participació activa i van poder ser protagonistes de les seves pròpies accions.
Molt motivats, els infants són protagonistes de les seves pròpies accions.
Raquel Morote
Directora EBM GALL MULLAT (Piera)