La importància de l’educació als Objectius de l’Agenda 2030
L’educació és un factor determinant per aconseguir els objectius de l’Agenda 2030 i crear un món més just, inclusiu i sostenible.
El canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat, la pobresa, la fam, les desigualtats, les malalties, els conflictes i la migració són alguns dels problemes que requereixen solucions urgents i coordinades.
Per fer front a aquests reptes, la comunitat internacional va adoptar el 2015 l’Agenda 2030, un pla d’acció que conté 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i que reconeix l’educació com un objectiu clau per aconseguir un canvi positiu en tots els àmbits: des de l’eradicació de la pobresa i la fam fins a la protecció del medi ambient i la promoció de la pau.
L’educació és un dret fonamental i una eina poderosa per transformar el món. No obstant això, milions de persones continuen sense accés a un ensenyament de qualitat, equitatiu i inclusiu, cosa que limita les seves oportunitats de desenvolupament personal i social.
Entre els objectius de desenvolupament sostenible, el quart es refereix específicament a l’educació i es proposa garantir-la d’una forma inclusiva, equitativa i de qualitat, així com promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida i per a totes les persones. Per a això, es plantegen una sèrie de fites que abasten des de l’accés universal a la formació preescolar, primària i secundària, fins a l’augment de l’alfabetització, la formació tècnica i professional, la superior i l’educació per al desenvolupament sostenible.
Per assolir l’ODS 4, es requereix la participació i la col·laboració de tots els actors involucrats en l’àmbit educatiu, des dels governs, les organitzacions internacionals, la societat civil, el sector privat, fins a les comunitats educatives, els docents, els estudiants i les famílies. Així mateix, es necessita una major inversió, tant a nivell nacional com internacional, així com un seguiment i una avaluació efectiva dels avenços i desafiaments plantejats.
L’educació és essencial per aconseguir els objectius de l’Agenda 2030 perquè:
- Promou el desenvolupament de les habilitats i els coneixements que són fonamentals per a l’aprenentatge al llarg de la vida, com l’atenció, la memòria, el raonament, la comunicació, l’expressió i la comprensió.
- Contribueix a l’apoderament de les persones, especialment de les dones i les nenes, que solen enfrontar-se a majors barreres i discriminació en l’àmbit educatiu i els permet accedir a millors oportunitats laborals, econòmiques i socials, així com participar activament en la presa de decisions que afecten les seves vides i comunitats.
- Afavoreix el desenvolupament de competències i valors que són fonamentals per al desenvolupament sostenible, com el pensament crític, la creativitat, la col·laboració, la comunicació, la ciutadania global i la consciència ambiental. Aquestes competències i valors permeten a les persones comprendre i afrontar els desafiaments actuals i futurs, com el canvi climàtic, la desigualtat, la diversitat, la democràcia i els drets humans.
- Impulsa la innovació i el progrés científic i tecnològic, que són claus per trobar solucions als problemes que amenacen el benestar de la humanitat i el planeta. Al seu torn, fomenta la curiositat, la investigació, l’esperit emprenedor i la cooperació entre diferents actors i sectors, cosa que es tradueix en avenços i descobriments que beneficien la societat en el seu conjunt.
- Promou la cultura de la pau i el diàleg intercultural, que són essencials per prevenir i resoldre els conflictes i construir una convivència pacífica i harmoniosa. L’educació facilita el coneixement, el respecte, la valoració de la diversitat cultural, lingüística i religiosa, així com el reconeixement de la dignitat i els drets de totes les persones, independentment del seu origen, identitat o condició.
Per tot això, l’educació és un factor determinant per assolir els objectius de l’Agenda 2030 i per crear un món més just, inclusiu i sostenible.
Són aquests motius els que fan necessari que sigui una prioritat en les polítiques públiques i en les agendes de cooperació, que es destinin els recursos necessaris per garantir-ne la qualitat i l’equitat i que es reforcin els sistemes educatius. Només així es podrà fer realitat el lema de l’Agenda 2030: “No deixar ningú enrere”.
Article publicat anteriorment a la revista digital Corresponsables.
Rosa Garcia Roura. Educadora infantil i membre de l’equip de Comunicació i Innovació Pedagògica de Cavall de Cartró.