La joguina com a eina evolutiva de l’infant
Jugar és una necessitat bàsica dels nens i nenes que permet descobrir el seu desenvolupament sensorial, motriu i creatiu. A l’hora de triar la millor joguina per un infant de 0 a 3 anys, cal considerar alguns aspectes relacionats amb el seu moment evolutiu.
No existeix una garantia exacta sobre la idoneïtat d’un regal dels Reis d’Orient, però perquè sigui el més adient possible, cal tenir en compte que les joguines estan fetes per adaptar-se als diferents moments evolutius dels més petits de la casa.
Per ells i elles, jugar és una prioritat perquè esdevé la seva forma de viure la realitat, d’expressar-se i d’aprendre. No obstant això, pels adults resulta una eina d’observació que pot ajudar a identificar l’etapa de creixement en la qual es troben i, en conseqüència, detectar el seu desenvolupament sensorial, psicomotriu i creatiu. Les joguines que compleixen aquest model, estimulen el progrés cognitiu dels infants i brinden experiències significatives i estimulants, a través de les quals amplien la informació del seu medi.
És important entendre que en el moment de regalar una joguina, cal considerar l’etapa evolutiva de l’infant, ja que només així s’aconseguirà despertar el seu interès i promoure les seves habilitats.
JOCS PER A INFANTS DE 0 A 6 MESOS
Durant els primers mesos dels nadons, és important oferir joguines que incitin el desenvolupament sensorial. Els més rellevants en aquesta etapa són els del gust i la vista, tot i que a mesura que l’ensenyament avança, s’han d’incloure altres parts del cos així com el cap, el coll, les mans i, en darrer lloc, les cames.
Pel que fa al material, es suggereixen joguines no estructurades. El que es busca en aquest semestre de vida és que l’infant estigui despert i descobreixi nous estímuls, motiu pel qual l’ús de materials propis de la vida quotidiana com la fusta, les teles, el paper o el cartró permetran que identifiqui nous tactes, colors i patrons de l’entorn que el rodeja.
Jugar és una prioritat pels infants, perquè esdevé la seva forma de viure la realitat, d’expressar-se i d’aprendre.
JOCS PER A INFANTS DE 6 A 12 MESOS
En aquest punt, el comportament dels infants és repetitiu i tendeixen a acostar-se els objectes a la boca per explorar-los reiteradament. Entre les seves capacitats, la cavitat oral és de les poques que tenen més dominada i enfront de la detecció de nous elements en l’ambient, el cos focalitza tota l’energia física i emocional en ella.
Per això, és precís crear jocs monòtons i repetitius que promoguin l’estimulació dels sentits: les cançons i les ampolles sensorials, per exemple, ajuden a identificar nous sorolls, la panera de tresors incita a cercar objectes per palpar noves textures i els contes fomenten la imaginació. En aquest context, tant les teles com els materials no estructurats segueixen sent una bona opció.
JOCS PER A INFANTS D’1 A 2 ANYS
L’acció canvia en aquesta franja d’edat. Aquí, l’infant comença a dominar el llenguatge i la psicomotricitat, fet que li permet interactuar de manera fluida amb la figura adulta. Seguint aquesta idea, es recomana introduir el joc heurístic -l’objectiu principal del qual és la manipulació i l’experimentació de diferents objectes i materials per desenvolupar la coordinació de moviments ocular-manual, els circuits psicomotrius i les activitats de transvasaments, ja que són excel·lents per promoure l’increment de l’atenció i concentració dels infants.
JOCS PER A INFANTS DE 2 A 3 ANYS
El joc simbòlic és ideal pels nens i nenes que es troben en aquesta etapa. Aquest es basa en la seva capacitat d’imitar moments viscuts o escenes de la vida quotidiana dels adults, fet que impulsa la seva creativitat i imaginació.
A part del joc simbòlic i de l’experimentació, s’aconsella la inclusió de jocs de construcció que els ajudin a idear combinacions, així com jocs d’encaixos per ensenyar-los a apilar formes i encaixar estructures. Per la seva banda, la música i la dansa juguen un paper primordial en l’expressió corporal dels nens i nenes, així com en el descobriment de noves possibilitats de moviment.
Aplicar aquests coneixements és sinònim d’apostar per un creixement sense fronteres que, lluny d’encasellar-se amb joguines que marquen un rol de gènere, estimula i desenvolupa les capacitats dels infants a través d’una acció tan natural, diversa i transparent com és el joc.