Intervenció assistida amb gossos (IAG) a l’escola bressol
La intervenció assistida amb gossos (IAG) és una activitat que utilitza la introducció d’un gos com a acompanyament i suport.
Té un efecte positiu sobre les persones: la interacció amb l’animal aconsegueix disminuir l’ansietat, modificar la seva conducta, crear un sentiment de responsabilitat, augmentar el sentiment de vàlua personal i l’autoestima, millorar la comunicació, l’empatia i l’assertivitat i motiva a participar en els exercicis que es proposen. D’aquesta manera també s’aconsegueix millorar les capacitats cognitives, intel·lectuals i psicomotrius dels participants.
La IAG es duu a terme a països arreu del món i se n’ha comprovat l’eficàcia mitjançant diversos estudis publicats a diversos mitjans de comunicació i revistes del sector. Actualment s’està estenent al nostre país amb resultats àmpliament comprovats.
A l’escola Bressol el Gall Mullat, de l’Ajuntament de Piera, ens visita en Kiru, un gos específicament entrenat per al treball en sessions terapèutiques.
Les teràpies amb gossos ajuden a millorar l’empatia, l’assertivitat, l’autoestima, la responsabilitat…
COM SÓN LES SESSIONS AMB GOSSOS A L’ESCOLA BRESSOL?
Les sessions es divideixen en tres parts:
1. Salutació
Comencem amb la salutació a on ens presenten al gos, com es diu, com és, les seves parts i pregunten als infants si tenen gos a casa. La salutació es realitza primer en grup i varia segons el nivell, però segueix sempre la mateixa rutina.
Després la salutació es fa de forma individual. Donem una llaminadura a cada infant que l’ofereix al gos, moment que el saluda i també el pot acaronar.
Amb el temps dedicat a la salutació, aconseguim que els infants es sentin còmodes dins l’espai i el grup i millori el vincle afectiu amb el gos.
2. Cos de la teràpia
El temps central el destinem a fer diferents exercicis i activitats, segons els objectius. Pel correcte funcionament de la teràpia hi ha sessions que es realitzen a l’interior, en una sala, i n’hi ha d’altres que es realitzen a l’exterior, si la climatologia i les normes del centre ho permeten i segons les necessitats requerides.
Les sessions les realitzem amb un grup reduït (uns 9 infants). El temps es divideix equitativament entre els infants per a realitzar els exercicis. Afavorim el respecte pel torn i l’observació i també afavorim el manteniment de l’atenció sostinguda durant el temps d’intervenció dels companys.
L’ordre és important, sent preferible que comencin aquells a qui els agrada el gos i deixant per després aquells que puguin sentir una mica de por o respecte. D’aquesta manera, els oferim el temps necessari per a que s’acostumin a l’animal i prenguin confiança veient que els seus companys no senten por, ans al contrari, tenen reaccions positives.
3. Acomiadament
Els últims minuts els dediquem a raspallar el gos, fet que disminueix la tensió arterial i tranquil·litza. Després, procedim a acomiadar el gos, amb una dinàmica semblant a la de la salutació, establint una rutina que anticipi el final de la sessió.
Acabem anunciant la nostra marxa i el gos marca el final amb alguna acció definida (un lladruc, posar-se sobre les dues potes de darrera, aixecar la pota…).
Una sessió de teràpia amb gossos consta de 3 parts, fent que els infants s’acostumin a l’animal i se sentin còmodes.
Raquel Morote Manán
Directora Escola Bressol El Gall Mullat, de Piera
Juliol de 2018