Fem créixer llegums a la llar d’infants El Cargol
Fem créixer llegums! Hem celebrat el Dia Nacional de la Nutrició a totes les nostres escoles bressol, amb una proposta basada en l’observació.
Ens centrem en l’activitat realitzada a la Llar d’Infants Municipal El Cargol, de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes.
Per a realitzar aquesta proposta hem volgut apropar el mètode científic als infants. Una setmana abans, hem demanat a les famílies que portin envasos de vidre de iogurt, per tal de promoure el reciclatge i també de crear vincles entre escola i família.
PRIMER PAS: OBSERVEM I MANIPULEM
Presentem 3 safates d’observació:
- Tres varietats de llegum: mongeta, llenties i cigrons
- Cotó
- Aigua
Apliquem el mètode científic d’observació i conclusions a l’escola bressol.
SEGON PAS: ENS FEM PREGUNTES
Preguntem als infants què pensen que passaria si barregéssim els tres ingredients que havíem manipulat el dia anterior. I apuntem el que conversen entre ells:
- Jo a l’hort del meu avi he plantat tomàquets per sucar i per menjar i també enciam, albergínia, cebes i moltes coses!
- A dintre de les garrofes hi ha llavors
- Jo ajudo a la meva mare a regar les flors posant aigua a la regadora
- Sortirà una flor?
- A mi m’encanta dinar llenties
- Si posem aigua creixerà amunt, amunt, fins el cel i es farà gran com jo!
Ens fem preguntes i tractem d’esbrinar què passarà amb els llegums, el cotó i l’aigua.
TERCER PAS: FEM PROVES
Els expliquem el procediment de l’experiment:
- 1. Col·loquem una capa de cotó
- 2. Col·loquem només un tipus de llegum
- 3. Col·loquem una altre capa de cotó
- 4. Ho reguem amb aigua
- 5. Esperem (*)
(*) Aquest punt ha estat molt interessant, ja que vivim en una societat en la que els infants viuen en la immediatesa. Quan havien fet tot el procediment deien: que no creix? I la planteta? I els convidàvem a esperar mirant el seu pot a veure si veien algun canvi. En no tenir resposta els convidàvem a observar el seu potet durant una setmana.
QUART PAS: OBSERVEM I REGISTREM
Els anem preguntant durant la setmana si el seu potet ha tingut algun canvi. També els facilitem càmeres de fotografia per captar l’evolució.
CINQUÈ PAS: HO TRANSPLANTEM A L’HORT DE L’ESCOLA
Hem fet un forat, hem plantat els germinats, hem regat el foradet i ara haurem d’esperar a veure com creix.
Laia Bartra.
Directora LLIM El Cargol, de Sant Pere de Ribes
Maig de 2018