La familiarització a les escoles bressol: una guia per a pares i mares
El procés de familiarització a les escoles bressol és un moment crucial tant per als infants com per a les famílies. L’objectiu és que els nens i nenes se sentin segurs i còmodes en un nou espai, amb nous companys/es i adults.
Amb la implementació del nou currículum educatiu, el procés de familiarització ha adquirit una importància encara més gran, ja que es reconeix la seva influència en el desenvolupament emocional i social dels nens i nenes. És un moment de transició que requereix paciència i suport per part de tots els implicats.
Per exemple, posa especial èmfasi en la seguretat emocional dels infants i com una familiarització ben gestionada ajuda a crear un entorn segur i acollidor on els nens i nenes se sentin protegits i valorats.
Tanmateix, el nou currículum reconeix la importància de la col·laboració entre l’escola i la família i la necessitat de fomentar una comunicació oberta i constant al llarg de tot el curs.
ROL DELS EDUCADORS/ES I DE LES FAMÍLIES EN EL PROCÉS DE FAMILIARITZACIÓ
Els principals implicat en el procés de familiarització són els educadors/es i les famílies dels infants. La col·laboració entre ambdues parts, així com la bona comunicació durant el procés, són claus per acompanyar als nens i nenes en aquesta etapa de transició.
Per part de l’equip educatiu, s’ha de treballar per crear un entorn acollidor i segur. Això inclou l’ús de materials adequats, la decoració de l’estança amb elements familiars i la creació d’espais de joc i descans.
Alhora, és important que observin i avaluïn constantment el progrés dels infants. Això permet identificar necessitats específiques i ajustar les estratègies segons sigui necessari.
Les famílies, per la seva banda, han de col·laborar per garantir un període de familiarització gradual.
Durant els primers dies és important que els nens i nenes assisteixin a l’escola bressol durant períodes curts de temps que s’allarguen progressivament. Això els hi permet conèixer l’entorn de manera suau i sense estrès.
Tanmateix, compartir amb l’equip docent informació sobre les preferències, les necessitats i els progressos dels seus fills o filles ajuda a crear un entorn més personalitzat i acollidor.
BENEFICIS A LLARG TERMINI
Els beneficis d’un procés de familiarització ben gestionat van més enllà del període dels primers dies, ja que crea una relació positiva entre els infants i l’entorn, establint les bases per a una experiència gratificant.
En aquest sentit, fomenta la independència i l’autonomia, ajudant-los a desenvolupar una confiança sòlida en les seves capacitats. Alhora, desenvolupen un grau de seguretat emocional i habilitats socials més gran.
3 CONSELLS PRÀCTICS PER ALS PARES I MARES
- Mostra de confiança: Els infants perceben les emocions dels seus adults de referència. Mostrar confiança i entusiasme per l’escola bressol pot ajudar-los a sentir-se més segurs.
- Temps de qualitat: Dedicar temps de qualitat fora de l’horari escolar ajuda a reforçar el vincle familiar i a proporcionar un suport emocional addicional.
- Paciència i comprensió: Cada infant és únic i pot necessitar més o menys temps per adaptar-se. És important ser pacient i comprensiu durant aquest període.
Com a conclusió, els pares i mares tenen un paper clau en aquest procés, treballant conjuntament amb els educadors i educadores per assegurar una transició suau i positiva per als infants. Amb estratègies adequades i una comunicació eficaç, es pot garantir que els nens i nenes desenvolupin les habilitats emocionals, socials i cognitives necessàries per al seu futur.
Rosa Garcia Roura. Educadora infantil i membre de l’equip de Comunicació i Innovació Pedagògica de Cavall de Cartró.