Espai Ciència a l’escola bressol Virolet, de Badalona
Com neix l’Espai Ciència a una escola bressol municipal? Com ajuda els infants a ser curiosos i a experimentar?
L’Espai Ciència es va iniciar fa tres anys per iniciativa de l’Ampa de l’EBM Virolet, de l’Ajuntament de Badalona. Quan es va crear, la intenció era que els infants tinguessin un espai tranquil, relaxat i confortable. Un espai que afavorís la concentració i a on poder manipular i descobrir els elements naturals de la flora i la fauna tan rica que ens envolta la ciutat. La intenció: acostar-los al món real, de manera que adquirissin experiència sobre aquests elements.
El que en un inici era el magatzem del pati es va reconvertir en un espai on els infants poden experimentar, manipular i descobrir a partir de les diferents propostes i activitats relacionades amb l’entorn natural de Badalona.
Tots sabem que els materials naturals ofereixen una gran varietat manipulativa i tenen molta riquesa sensorial. Desperten la curiositat, fan ganes de manipular i de tocar, i amb tot plegat, creen actituds positives davant l’aprenentatge, en general.
Olorar les plantes aromàtiques, recollir pinyes, pedres, tocar sorra de platja… estimula el reconeixement de diferents textures i d’olors, fent que els infants vagin interioritzant les diferències dels diversos elements naturals.
Visualment hem intentat que el conjunt dels materials, els recursos i l’estètica creïn un entorn el més real possible. Per aquest motiu, l’espai s’ambienta amb un so que imita al bosc, i l’estètica simula un gran arbre amb lianes.
Un espai on experimentar amb materials naturals i que simula un paratge al mig del bosc.
QUINES PROPOSTES TROBEM A L’ESPAI CIÈNCIA?
Les propostes s’organitzen amb materials específics de cada context.
- Trobem les propostes sensorials i manipulatives formades per diferents olors.
- Pedres, minerals, plomes i conxes de platja, que permeten obtenir diferents sensacions al tacte.
- Canyes de bambú per gaudir del so que proporcionen.
- Diferents elements de la natura que durant tot el curs anirem afegint segons les estacions de l’any: pinyes, magranes, insectes dissecats, fulles, cargols, cucs de seda, etc.
- En aquest context oferim als infants l’oportunitat d’observar aquests elements a traves d’un microscopi i moltes classes de lupes.
- Una taula de llum amb radiografies d’animals.
Tot està per descobrir al món dels infants: la textura de les plomes, de la pell de taronja seca, de les closques de coco…
La proposta tranquil·la està formada per coixins i diferents llibres de contes relacionats amb la natura i els materials de la sala. D’aquesta manera amb el suport visual poden establir relacions entre el que manipulen i el que veuen.
Per últim, el context d’experimentació està format per: caixes de sorra de platja, pell de taronja seca i triturada, flors seques… i que es complementen amb altres diferents elements naturals que serveixen per fer transvasaments, amb: closques de cocos, culleres de fusta, bols de fusta, etc.
L’ús d’aquest espai està pensat per a infants de 2 -3 anys i en grups molt reduïts de 4 o 5 nens i nenes que interaccionen, en grup o individualment, de forma lliure amb els materials i amb les activitats que hi trobem per tal de generar aprenentatges.
Hi anem normalment una vegada a la setmana i estem de 20 a 30 minuts.
El paper de l’adult, és el d’acompanyar als infants en el procés de la descoberta, com a observadors i com a provocador de reptes. Però el nostre paper no ha d’anar més enllà perquè tothom ha de poder fer la seva.
Estimulem la descoberta lliure en els infants, sense intervenció dels adults, no anant més enllà d’observar i orientar.
Equip de l’Escola Bressol Municipal Virolet
Juny de 2018