Els àpats a l’escola bressol, moment de relació i aprenentatge
Els àpats a l’escola bressol estan dotats de gran valor educatiu i formen part d’allò que en diem: “la vida quotidiana”.
Són moments de trobada i aturada, on a més de satisfer-se una de les necessitats més bàsiques dels infants, ells aprenen a ser cada vegada més autònoms. Aquestes estones esdevenen moments privilegiats de relació entre infant-educadora i entre els propis infants. Es comparteixen diàlegs, converses i detalls propis de la convivència, així s’esdevenen moments rics i carregats d’aprenentatges.
“En el dia a dia res no és banal, res no és rutina, sinó que tot depèn del valor que s’atribueix a cada moment de la relació amb l’infant.” – Montserrat Fabrés
ASPECTES QUE DEFINEIXEN LA NOSTRA PRÀCTICA…
Planificar i organitzar aquestes estones resulta clau per tal de poder acompanyar els infants observant, donant temps i proporcionant les eines necessàries que afavoreixin la seva autonomia.
Que els infants realitzin els àpats a la seva pròpia estança, espai de referència en el qual s’ubiquen cada dia, els permet sentir-se segurs. Aquest fet, a més, permet afavorir un clima tranquil i relaxat que es converteix del tot en proper i familiar.
Cal pensar en disposar d’un mobiliari i uns estris adequats, que s’ajustin a les necessitats dels infants i dels adults i els resultin còmodes. Unes taules i cadires a la seva mida, unes butaques de vímet on poder oferir els àpats a la falda, uns gots i bols de vidre per a poder veure el contingut i la quantitat, en serien alguns exemples.
Alhora també és important tenir en compte una bona gestió del temps, ajustant-se a la realitat, però sent flexibles i adaptant-nos als diferents ritmes dels infants. Realitzar una seqüència temporal regular ens aporta ordre, seguretat i permet als infants poder anticipar les accions que passaran.
Les persones educadores han de vetllar per a oferir una atenció de qualitat, que prioritzi el respecte a l’infant per damunt de tot: tenint cura de com parlem, quines accions fem, com l’acompanyem, quin temps li oferim…Donar-los una atenció individualitzada i de referència els oferirà suport i seguretat.
Gaudir de cuina pròpia a l’escola ens permet establir llaços de confiança amb la persona que se n’encarrega, en tant que forma part de l’equip. La seva figura és clau en el bon funcionament del dia a dia.
ELS DIFERENTS MOMENTS…
Els diferents moments dels àpats a l’escola són quatre: l’esmorzar, el tastet de fruita, el dinar i el berenar.
Són moments de socialització on es crea un espai familiar, acollidor, per tal que els infants es sentin còmodes, respectats i segurs, per a que tinguin ganes de fer i aprendre. El nostre objectiu com educadores ha de ser que els infants gaudeixin d’aquest moment fent-los sentir del tot competents.
El tastet de fruita s’ofereix a mig matí i és una bona oportunitat per a integrar un hàbit saludable i realitzar descobertes i aprenentatges per mitjà dels aliments. Els infants col·laboren activament: iniciant-se amb la cullera, pelant la fruita, ajudant a repartir, portant la paperera…
EL PROCÉS DE L’ÀPAT SEGONS EL MOMENT MADURATIU
- A FALDA:
És un moment d’exclusivitat i atenció plena entre l’adult i l’infant que afavoreix el vincle. La preparació de tot allò necessari damunt la taula, afavoreix que l’educadora estigui totalment disponible i s’evitin interferències. L’educadora anirà captant les expressions i sensacions de l’infant, les seves ganes de participar, de tastar nous aliments, els seus gustos i preferències, etc.
- EN CADIRA TRES POSTURES / INDIVIDUAL:
El pas a aquesta fase es dóna quan l’infant té una capacitat motriu suficient per a poder asseure’s a la cadira. Aquesta forma d’oferir els àpats es basa en disposar les cadires de tres postures com a “cadira i taula”, fet que permet que l’educadora pugui atendre l’infant de manera individual situant-se a la seva alçada.
L’infant té al seu abast el bol amb el dinar, el got d’aigua i la cullera.
- A TAULA EN PETIT GRUP:
El pas a la taula grupal es realitza quan els infants ja mostren més destresa i seguretat en el moment dels àpats.
Es prepara la taula per a un grup d’entre quatre i sis infants que són acompanyats per una educadora que els proporciona l’ajuda necessària quan cal. Aquesta etapa es caracteritza per moments rics de relació entre els infants i grans avenços en l’autonomia.
S’estableixen doncs diàlegs i converses, així com els infants realitzen accions com servir-se l’acompanyament amb les pinces, servir-se l’aigua amb la gerra petita, desparar la taula…
Els àpats a l’escola bressol són moments de calma, són situacions privilegiades i de gran significat. Moments molt rics en estímuls i aprenentatges en els que es creen relacions de gran valor i en els que es generen grans descobertes partint del dia a dia. Sempre està a les nostres mans fer canvis per organitzar els àpats fomentant una mirada respectuosa cap als infants.
Equip Educatiu EBM Pam i Pipa de Badalona