L’acolliment a l’escola bressol: motius per fer-lo progressiu i flexible
El procés d’acolliment a l’escola bressol el viu cada infant d’una forma diferent. Recomanem que la incorporació sigui progressiva i flexible, respectant el ritme i les necessitats de cadascú.
Quan parlem d’acolliment, ens referim a acollir als infants i a les seves famílies a la l’escola bressol d’una manera respectuosa i acurada per tal que la visquin i sentin com seva. L’objectiu és clar: que els nens i les nenes se sentin bé, estimats i respectats, per així contribuir a fer que puguin gaudir de les noves experiències que aquesta els hi ofereix.
L’entrada a la llar d’infants esdevé un període de canvis i de noves situacions pels més petits, alguns dels quals viuran per primera vegada la separació física i afectiva de les seves famílies.
Aquest fet pot anar acompanyat de plors i inseguretats i, per això, les educadores i els educadors els han d’acompanyar en aquest moment de la manera més afectuosa i natural possible, tot establint un vincle de confiança i cooperació amb les famílies.
Com que cada infant viu el seu procés d’acolliment de manera diferent, a les escoles bressol de Cavall de Cartró la incorporació es fa de forma progressiva i flexible, respectant el ritme i les necessitats de cadascú.
D’aquesta manera, es permet una atenció més individualitzada, s’obté un coneixement profund de cada infant i es gaudeix d’un ambient més relaxat. Entenent aquest context, és important començar amb grups reduïts i poques hores d’assistència, arribant progressivament a l’horari establert. Així, els nens i nenes poden sentir-se més segurs, coneguts i protegits.
EL PAPER DE LES FAMÍLIES DURANT ELS PRIMERS DIES DE L’ESCOLA BRESSOL
En aquest procés, les famílies juguen un paper molt rellevant. Elles són les encarregades de començar a establir els primers contactes de relació, afecte i seguretat en els més petits que, amb el temps i de manera gradual, el col·lectiu de professionals de l’educació acaba construint i reforçant.
Per això, i si és possible, es demana a les famílies que també passin un període de temps a l’escola juntament amb l’infant.
Cada nen i nena té el seu propi progrés i les seves pròpies emocions, les quals s’han de respectar i saber acompanyar de forma individualitzada i afectuosa.
Per a les famílies, aquestes són algunes de les estratègies que poden ajudar a fer que l’acolliment sigui favorable:
- Acompanyar l’infant en els primers dies d’estada a l’escola, romanent amb ell fins que se senti protegit i tranquil.
- Acomiadar-se sempre, explicant-li que es tornarà aviat i transmetent-li confiança i afecte. Mai s’ha de desaparèixer mentre l’infant està distret. Si aquest fet succeeix, li crearà una sensació d’inseguretat.
- Anticipar-li el que passarà cada dia, utilitzant un llenguatge senzill i positiu.
- Respectar l’horari d’adaptació, sense forçar-lo i no quedar-se més temps del que necessita o està preparat.
- Acceptar i validar les seves emocions, sense minimitzar-les o negar-les. Ajudar-lo a expressar-les i a gestionar-les de forma adequada.
- Motivar i animar a l’infant, reconeixent-ne els èxits i els avenços. Celebrar els petits èxits i reforçar la seva autoestima.
A l’escola bressol, aquest procés no pot estar subjecte a un temps determinat i s’ha de valorar d’una manera qualitativa i no quantitativa, de manera constant i gradual, construint una bona relació emocional entre els infants, les i els mestres i educadors i les famílies.
Donar resposta als processos de l’infant on es posen en joc factors emocionals importants ajudarà a fer que aquests se sentin dia rere dia més segurs i confiats.