Pantalles de mòbils i infants petits: una reflexió necessària
En l’era digital, les pantalles s’han convertit en una part integral de la vida quotidiana. Des de telèfons intel·ligents fins a tauletes i televisors, els nens i nenes estan exposats a una varietat de dispositius des de molt petits.
Aquesta realitat planteja una sèrie de qüestions sobre l’impacte que poden tenir aquests aparells, especialment en els primers anys de vida. A més, ara, amb la recent prohibició dels telèfons mòbils a les escoles catalanes, el debat sobre els riscos d’aquesta tecnologia ha agafat una nova dimensió.
En aquest sentit, ens trobem davant d’un moment crucial per reflexionar: com podem protegir les generacions futures dels efectes potencialment perjudicials d’una exposició excessiva i descontrolada a les pantalles?
L¡ÚS PROLONGAT DE LES PANTALLES POT INTERFERIR EN EL DESENVOLUPAMENT COGNITIU, FÍSIC I DEL LLENGUATGE
Com sabem, els primers anys de vida són crucials per al desenvolupament cognitiu i del llenguatge i, de fet, ja n’hi ha diversos estudis que demostren que la utilització prolongada de les pantalles pot interferir en aquest procés.
En concret, es confirma que aquells infants que passen més de dues hores diàries davant d’una pantalla, poden experimentar retards en el llenguatge i en les habilitats cognitives, així com tenir més dificultats per reconèixer i respondre a les emocions. Això pot afectar negativament la seva capacitat per establir relacions socials saludables.
Alhora, l’exposició prolongada a pantalles està associada amb riscos físics. L’obesitat infantil, la fatiga ocular i l’augment de casos de miopia són conseqüències directament lligades a la manca d’activitat física que acompanya sovint l’ús excessiu de dispositius electrònics.
PROHIBICIÓ DELS MÒBILS A LES ESCOLES: NECESSITAT O MESURA DRÀSTICA?
En resposta a aquests efectes negatius, moltes escoles han començat a implementar polítiques per limitar l’ús de dispositius mòbils. Aquesta mesura té com a objectiu fomentar un entorn educatiu més saludable i centrat en l’aprenentatge. La prohibició dels mòbils a les escoles no només busca reduir les distraccions durant les classes, sinó també promoure la interacció social i el joc actiu.
La inhabilitació dels mòbils a les escoles i la preocupació pel seu ús en infants de 0 a 3 anys estan estretament relacionades. Per això, limitar el seu consum des de la primera infància fins a l’adolescència pot ajudar a garantir que es desenvolupin habilitats socials, emocionals i cognitives de manera adequada.
CAL TROBAR UN EQUILIBRI
És evident que les pantalles ofereixen molts beneficis, incloent-hi oportunitats educatives i de comunicació. No obstant això, és crucial establir límits clars i estrictes que assegurin que la tecnologia no substitueix activitats clau com el joc físic, la lectura o les interaccions socials reals.
En aquest context, els pares, mares i els equips educatius han de treballar conjuntament per assegurar un punt intermedi adequat entre l’ús de la tecnologia i altres activitats que contribueixi el desenvolupament integral i saludable.
La prohibició dels mòbils a les escoles ja esdevé un punt d’inflexió, una primera passa per garantir que les noves generacions creixin sanes i preparades per a un futur cada cop més tecnològic i equilibrat, però s’ha de complementar amb altres esforços per reduir-ne, des de casa, la seva exposició en els primers anys de vida.
Article publicat abans al Diari de l’Educació.