El descans dels infants de 1-2 anys a l’Escola Bressol Municipal Montflorit
COM MILLORAR EL DESCANS DELS NADONS A L’ESCOLA BRESSOL MONTFLORIT?
El nostre projecte de l’Escola Bressol Municipal Montflorit, a Cerdanyola del Vallès, porta més de deu anys d’experiència gaudint dels aprenentatges dels infants i, al llarg d’aquest anys ha estat cabdal per l’equip educatiu trobar espais de reflexió pedagògica per anar innovant, partint d’on estem i què volem.
Ha estat en aquest punt de repensar-nos, on les educadores del grup d’infants d’1-2 anys petits, es van adonar al llarg de l’adaptació, que aquests nous infants necessitaven molt el contacte físic i de protecció en l’estona d’acompanyament al anar a dormir al bressol. De la mateixa manera, si es despertaven i no podíem estar amb ells/es de manera immediata, s’angoixaven, i això distorsionava el descans de la resta dels companys/es. En comptes de ser un espai de relaxació i descans, tot i l’acompanyament de l’adult i la música relaxant, era una estona de neguit, separació i angoixa. I perquè?
Ràpidament els infants ens ho van fer saber. No vivien de manera positiva la separació i el bressol no afavoria aquest establiment del vincle. Sempre ho havien fet així, malgrat durant l’adaptació d’aquest curs, ens va portar a reflexionar d’altres possibilitats. Donada la importància que a l’equip educatiu donem a aquests moments com el dinar, l’adaptació, la higiene, el moviment, el descans… ens vam qüestionar i parlar d’aquest moment i per aquest grup en concret, amb l’objectiu d’afavorir el desenvolupament global de l’infant, la seva autonomia i la seva llibertat.
LA PROPOSTA: FER DORMIR ELS INFANTS ALS MATALASSOS DE L’AULA
Es va fer la valoració de fer l’estona de descans dels infants amb els matalassos de l’estança i observar com anava, amb la proposta de què, arribat el mes de gener, tornaríem a repensar com estan i plantejar-nos noves propostes de millora. Ho vam comentar amb les famílies, que van estar totalment d’acord i, de forma natural, vam iniciar el canvi.
Els infants s’adormien de forma més tranquil·la, no calia potser posar música sempre i uns/es al costat dels altres compartint mirades, somriures i carícies, sempre amb l’adult acompanyant-los a dormir i al despertar-se de forma individualitzada i propera, va aportar tranquil·litat, benestar i harmonia.
L’observació ens va portar a veure que quan algun infant es despertava, aixecava el cap, mirava l’estança no tant enfosquida com als bressols i de forma tranquil·la podia veure l’adult i la resta de companys/es, i es tornava a dormir de forma autònoma i lliure.
ELS RESULTATS: INFANTS MÉS RELAXATS I AMB UN VINCLE AFECTIU MÉS GRAN
Arribat el mes de gener vam acordar que amb l’èxit observat, no tenia sentit tornar als bressols i vam implantar l’estança de dormir a l’aula. Reflexionant vam veure més coherent aquest procés, més respectuós i natural, ja que la resta d’infants més grans també dormen a l’estança en matalassos i, perquè aquest grup no?
Gràcies a implantar aquest canvi a la nostra escola, els infants viuen de forma relaxada i amb un fort i sa vincle afectiu, el moment de descans.
Paral·lelament hem gaudit d’altres beneficis com poder gaudir d’una estança lliure, que aprofitarem per reconvertir-la en estança de llum i foscor. Els bressols han estat reconvertits i aprofitats en altres tipus de mobiliari (sofà a l’entrada, amagatall pels infants,…)
Transformant-nos amb equitat, tot plegat han estat beneficis amb l’objectiu del benestar dels infants de la nostra escola.
Pili Iznájar
Directora de L’EBM Montflorit
Cerdanyola del Vallès
Febrer 2017